Michalina Hendrys
Urodzona w 1989 r. mieszka i tworzy w Krakowie. Szczególnie interesuje się szeroko rozumianą fotografią otworkową. Tworzy własne kamery obscury starając się wykorzystać wszystkie możliwości jakie daje ta technika. Tworzy zarówno zdjęcia otworkowe jak i filmy oparte na zjawisku ciemni optycznej. W swoich projektach dąży do porzucenia dwuwymiarowego rozumienia fotografii, na wiele sposobów akcentując jej przestrzenność, wykorzystuje w tym celu emulsję fotograficzną i metody własne. Tematy jej projektów dotyczą przestrzeni, pejzażu oraz portretu.
Filmografia:
The Real Dreams (2014)
Visible - Not Visible (2014)
Filmy
- Sny prawdziwe10’54’’
Produkcja: PL 2014
Film składa się z obrazów poklatkowych wykonanych w różnych przestrzeniach zmienionych w ciemnie optyczne. Należą do nich: igloo, ambona myśliwska, jaskinia, namiot, łódź oraz przyczepa kempingowa. Autorka pokazuje magiczny aspekt fotografii, która samoistnie pojawia się w przyrodzie i jest wszechobecna. W zamkniętym, zaciemnionym miejscu wystarczy zrobić mały otwór i można podziwiać ruchome projekcje rzeczywistości. Widok zewnętrznego świata jest odwrócony wewnątrz pomieszczenia; dwie przestrzenie scalają się w jeden niezwykły obraz. Autorka wybrała przestrzenie, które w pewnym stopniu są schronieniami: „Gdy jestem ukryta w środku, jestem jednocześnie obserwatorką świata zewnętrznego i tłem dla projekcji natury. Jest to w pewnym sensie praca o mnie, o mojej głębokiej więzi z przyrodą”.
- Widzialne – niewidzialne 3’37’’
Produkcja: PL 2014Obrazy są wszędzie, a natura jest najwspanialszym artystą. Fotografia, mocno z naturą związana, właściwie od niej pochodzi. W fotografii tkwi element magii, zwłaszcza w fotografii otworkowej. Zjawisko camera obscura (kamery otworkowej) występuje samoistnie w naturze, która tworzy najbardziej realistyczne projekcje. Manipulując nimi można uzyskać fascynujące iluzje. Natura „kontroluje” proces widzenia, operując światłem i cieniem. Autorka z jednej strony oddaje hołd naturze, z drugiej jednak: stara się zmienić bieg rzeczy i przejąć kontrolę nad procesem widzenia. Za pomocą białej i czarnej farby, na zmianę uwydatnia i ukrywa projekcje natury. Dowolnie zmienia kąt widzenia, ostrość, rozciąga go i nagina, a za pomocą farby nadaje mu nowe ramy. Igra z naturą.